INSCHRIJVEN

Leeftijds- en ontwikkelingsfase

Te zijner tijd is hier alles te lezen over de procedure van aanmelden. Het aanmelden zal weer digitaal / online gaan gebeuren via een systeem dat alle scholen in de regio Nijmegen gebruiken. Ouders die daarbij tegen problemen aanlopen kunnen op schooldagen altijd bij ons terecht voor hulp daarbij en om desgewenst samen met ons de digitale aanmelding voor elkaar te krijgen.

KAREL DE GROTE COLLEGE

Worden wie je bent

Vrijescholen werken vanuit een duidelijke visie, gebaseerd op een wereldbeeld, een mensbeeld en een levensbeschouwing. Wij denken dat ieder mens op weg is om te ontdekken en te worden wie hij is en dat onderwijs mag helpen die weg te vinden. “Worden wie je bent” is als het ware gaandeweg leren begrijpen wat je te doen hebt in het leven.

Het Karel de Grote College staat midden in de wereld, maar waait niet met alle winden mee. We verzorgen eigentijds onderwijs en laten ons voeden door actuele inzichten, maar volgen niet telkens de laatste trends. Dus modern: ja — maar niet modieus. Onze leerlingen ontwikkelen een gezond oordeelsvermogen om betekenisvolle keuzes te kunnen maken en verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, de ander en de wereld.

We streven naar inclusief onderwijs. Iedereen hoort erbij, mag er zijn, en kan
meedoen. Uitzonderingen: alleen waar het echt nodig is en samen: waar het maar enigszins kan. In onze school, met ongeveer 750 leerlingen, kent vrijwel iedereen elkaar. Dat zorgt voor een warme en veilige sfeer waarin leerlingen zich gezien en op hun gemak voelen en durven te groeien. Veel oud-leerlingen weten na hun studie niet alleen voor een reünie de weg naar school terug te vinden, maar liefst veertien oud-leerlingen zijn momenteel werkzaam op onze school.

Wij hechten aan wat waarde heeft. De start van de schooldag, de feestelijke
ontvangst van onze brugklassers, de jaarfeesten, de vieringen, de
eindgetuigschriften met daarin de persoonlijke karakteriseringen — het zijn
momenten die kleur en betekenis geven aan het schoolleven. Onze rituelen vormen als het ware rustpunten en houvast in een hectische wereld die voortdurend in beweging is. Ze maken zichtbaar wat voor ons wezenlijk is: aandacht, verbinding en rust voor ieders unieke ontwikkeling.

In het vrijeschoolonderwijs draait het niet alleen om kennis, maar ook om kunst, ambacht, beweging en ontmoeting. Ons periodeonderwijs (dagelijks de eerste anderhalf uur) biedt ruimte voor verdieping, ontmoeting en concentratie; vaklessen geven de tijd om echt te leren, te ervaren en te begrijpen. En om aan de slag te gaan met de leerstof, meteen feedback te krijgen en zo min mogelijk nog thuis te hoeven doen. Onze lessentabel is zorgvuldig in balans: cognitieve vakken, kunstzinnige en sociale vorming, beweging en reflectie versterken elkaar. Zo spreken we de gehele mens aan — hoofd, hart én handen.

Wij zijn terughoudend met cijfers. Liever geven we op groei gerichte feedback, zodat leerlingen zich bewust worden van hun eigen leerweg. Een cijfer zegt iets over een moment; een beoordeling zegt iets over ontwikkeling. Na het geven van een cijfer stopt vaak het leren. Feedback en reflectie verbetert juist het leren: wat kan beter en hoe pak ik dat aan? Ons onderwijs richt zich nadrukkelijk niet op competitie, maar op betekenisvolle prestaties: “Kun je stap voor stap verder komen dan wat je tot nu toe hebt bereikt?”

Wij geloven in de kracht van het schrijven met de hand. Onderzoek van onder andere hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder laat zien dat de pen te verkiezen is boven het toetsenbord: schrijven vraagt meer aandacht, verdiept het denken en vergroot het vermogen om te onthouden. Daarom werken onze leerlingen zoveel mogelijk met pen en papier, maken ze aantekeningen, tekenen schema’s, en verwoorden ze wat ze zelf begrijpen. De smartphone blijft thuis of ligt in de kluis. Niet omdat we tegen technologie zijn, maar omdat we weten dat leren beter lukt wanneer de aandacht onverdeeld is. Onderzoek toont aan dat alleen al de aanwezigheid van een telefoon de concentratie vermindert. Aandacht is een spier en die trainen we. Alles wat afleidt houden we graag op enige afstand.

Een gezonde geest vraagt om een gezond lichaam. We hebben al jaren een
gezonde schoolkantine en bieden dagelijks ruimte voor beweging, buitenlucht en ontmoeting. Leren is niet alleen denken, maar ook ervaren, voelen, doen. Het doel van ons leerplan is kinderen en jongeren voor te bereiden op de uitdagingen van de wereld, maar dat doet dat op een geheel andere manier. Het beschrijft ervaringen, activiteiten, thema’s, verhalen en verschijnselen die leerlingen leercontexten bieden waarin zij zichzelf kunnen vormen, hun vermogens oefenen, hun gevoelens ontwikkelen, hun relatie tot de wereld en tot anderen ontdekken en bovenal nieuwe ideeën kunnen ontwikkelen. In plaats van uitsluitend voorgeschreven leeruitkomsten op te leveren (vaak in detail vastgelegd, stap voor stap, wat weinig ruimte laat voor
creativiteit van de leraar), maakt ons leerplan juist geïntegreerd en holistisch leren mogelijk. Het richt zich op de gehele mens. Deze ervaringen worden aangeboden via leerwegen die aansluiten bij de ontwikkelingsfase van de leerling, maar die open van karakter blijven. Ons leerplan specificeert de leerresultaten niet te gedetailleerd, omdat de uitkomst uiteindelijk door elk individu zelf wordt geconstrueerd.

Het Karel de Grote College is een vrijeschool voor voortgezet onderwijs in het hart van Nijmegen, met reguliere examentrajecten voor mavo, havo en vwo (atheneum). Onze leerlingen behalen niet alleen uitstekende examenresultaten, maar minstens zo belangrijk: ze verlaten de school als zelfstandige, betrokken en nieuwsgierige jonge mensen, klaar om hun eigen weg te gaan en hun bijdrage te leveren. Of een leerling nu van de vrije(basis)school komt of voor het eerst kennismaakt met onze manier
van leren: iedereen is welkom die samen met ons wil ontdekken wat het betekent om mens te zijn in deze tijd. Daarbij zijn de volgende uitgangspunten voor ons nog van belang.

Een waarderend kindbeeld erkent de aanwezige kracht en capaciteiten van kinderen en jong volwassenen, zonder daarbij hun kwetsbaarheden te negeren. Wij zien hen als actieve deelnemers aan hun eigen ontplooiing met een eigen mening en een kritisch denkvermogen, in plaats van als passieve ontvangers van zorg en bescherming.

De pedagogische relatie is essentieel in opvoeding en onderwijs. Deze relatie brengt hoge verwachtingen in een gezond evenwicht met ondersteuning, voorkomt overmatige focus op eigenaarschap, en biedt ruimte voor kinderen om vrijheid te ontwikkelen zonder constante monitoring of controle.

Een sterke pedagogische basis vraagt van volwassenen om na te denken over het beroep dat kinderen op hen doen. Dit omvat het overdragen van waardevolle kennis en het bieden van ruimte voor verandering, waarbij volwassenen hun eigen rol en verantwoordelijkheden steeds kritisch beschouwen.